Autor: Ing. Štěpán Smejkal
V úterý 1. listopadu se uskutečnila další významná akce Centra excelence při ČSJ – Benchlearning Visit ve společnosti Kermi v závodě ve Stříbře.
Kromě podrobné prohlídky výrobního závodu byly jejími hlavními tématy představení firemního energetického managementu v souvislosti se současnou energetickou krizí a práce na spokojenosti zaměstnanců jakožto klíčovém faktoru pro stabilitu organizace.
Společnost Kermi, s. r. o., se sídlem ve městě Stříbro je jedním z největších výrobců topných těles v České republice. V současné době zaměstnává kolem 750 pracovníků, funguje na ploše téměř 50 tis. m2 a produkuje ročně přes půl milionu převážně zakázkových a speciálních radiátorů. Díky tomu dosahuje obratu ve výši 2 miliard korun. Vzhledem k preciznímu zpracování a špičkové kvalitě vynikají její výrobky vysokou užitnou i estetickou hodnotou.
Společnost soustavně a velmi dobře pracuje s Modelem EFQM a řadí se tak v Česku mezi nejlepší organizace pracující s tímto nástrojem k měření výkonnosti podniku a dosahování neustálého zlepšování.
Vyrábí se zde v široké škále provedení desková otopná tělesa, designová otopná tělesa, otopné stěny a konvektory. Až 90 % výrobků je exportováno do zahraničí, zejména pak na nejvyspělejší trhy nejnáročnějším uživatelům.
Během návštěvy jsme se podívali do výroby, která nám byla detailně představena od vstupů na skladu materiálu přes všechny procesy až po výstup finálních výrobků připravených k expedici. Všechny fáze jsou složeny z dlouhé řady náročných a perfektně na sebe navazujících výrobních procesů, jejichž produktivita a efektivita závisí jak na vysoké automatizaci, tak zároveň na pečlivé a precizní ruční práci. Výsledkem jsou topná tělesa, která jsou skutečným „mercedesem“ ve svém oboru.
Ve druhé, přednáškové a diskusní odpolední části návštěvy nám byl zástupci společnosti nejprve představen energetický management, který byl ve firmě zaveden podle normy ISO 50001 již v roce 2013. V době současné energetické krize jsou sledování, sběr dat a analýza energetické náročnosti jednotlivých výrobních operací zcela klíčové a díky velmi významným a často radikálním opatřením se společnosti úspěšně daří současnou krizi ustát.
Následovala prezentace s výkladem o přístupu společnosti k zaměstnancům jakožto klíčovému zdroji. Za zmínku stojí zejména dobré osobní vztahy se zaměstnanci, nadstandardní péče o ně a propracované zjišťování jejich spokojenosti.
Kromě výkladu od zástupců společnosti proběhla také zajímavá otevřená diskuse k oběma tématům. V navazující diskusi na konci dne pak účastníci návštěvu zhodnotili, vyzdvihli silné stránky a zároveň navrhli několik příležitostí ke zlepšení.
Velmi děkujeme společnosti Kermi za skvělou realizaci Benchlearning Visit, a zejména jednateli společnosti Petru Holečkovi, panu Milanu Šrámkovi a všem jeho kolegům za vynikající spolupráci a otevřenost.
Autor:
Ing. Štěpán Smejkal je manažerem Centra excelence a značky kvality CZECH MADE v České společnosti pro jakost.
Kontakt: smejkal@csq.cz
Foto: ČSJ
Comments